RSS

studying




Alhamdulillah,dengan rahmat dan kurniaNya yg tidak terhingga dapat merasai nikmat bernafas di bumi Allah ini..

Bulan MAY sudah ditempuh dgn pelbagai ragam dan kini hari ini dapat juga kita merasai nikmat berada di bulan JUNE.alhamdulillah,syukran ya Allah.

Sudah tentu bulan JUNE ini cukup sinonim dgn pelajar di mesir kerana pada bulan MAY JUN DAN JULAI inilah bakal dihadapi segala kertas peperiksaan akhir atau final.system pembelajaran di sini yg cukup berbeza dgn gaya peperiksaan akhir yg lama sudah tentu cukup memberikan tekanan bagi mereka yg belum menyiapkan persediaan mental jiwa dan raga bagi menhadapi bulan peperiksaan yg cukup panjang ini.

Di musim exam inilah segalanya seperti berubah menjadi lain.masing-masing akan mula memikirkan pembelajaran diri sendiri.yg ketawa akan berdiam diri,yg malas akn menjadi rajin dn sebagainya.suasana yg di penuhi dgn gelombang stress bisa membuatkan emosi turun naik jika tidak berjaya di kawal dgn baik.dan di musim peperiksaan ini kita akan merasai lebih besar dugaan dn cabaran dgn hati dan diri sendiri.

masyaAllah,ujian peperiksaan bukan sekadar menghadapi ujian di atas kertas peperiksaan tetapi juga ujian menghadapi keadaan sekitar yg cukup mencabar.

tanpa sabar dn kebijaksaan mengawal diri segalannya bisa menjadi tunggang langgang.

oleh itu di musim peperiksaan ini,kita haruslah:

1.lebih banyak berzikir dan membaca Al Quran bg menenangkan jiwa yg gundah gulana.sesungguhnya dgn mengingati Allah itulah jiwa kn menjadi tenang..insyaAllah..

2.bykkan solat sunat hajat mohon agar dipermudah segala urusan

3.bykkan berdoa agar Allah memebrkati segala urusan kita

4,menjaga hubungan manusia dengan sebaiknya.ramai kita yg langsung xmenghiraukan tanggungjawab terhadap insan-insan sekeliling demi kepentingan diri

5.bykkn bertolak ansur

6,sama2 memberikan semgt di anatra satu sama lain

7.study bersama rakan untuk menghilangkan rasa tertekan

8.bykkn sabar. "a wise women turns a desert into a beautiful garden" caiyouk!!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

fareha said...

anies, motivating sangat!

rya hana~ said...

hihi.smgtttt!!

Cikgu Armiza said...

hye gadis kental....berusaha!!!

Post a Comment