RSS

attitude..

kita sering mendengar orang berbicara tentang sikap..setiap insan mempunyai sikap diri yang tersendiri..dan sikap inilah yang membentuk diri dalam kita mengharungi kehidupan kita seharian.sikap kita juga akan menpengaruhi masa depan yang bakal terbentuk.apapun sikap yang kita ada atau orang lain ada,tidak kisahlah apa dan macam mana sekalipun sikap itu,yang paling penting adalah bagaimana cara kita menafsirkannya bukan bagaimana kita melihatnya....

bagaimanapun..kita boleh memilih untuk bersikap bagaimana.kita boleh untuk memilih untuk bersikap positif ataupun bersikap negatif.dan pastinya dengan bersikap positif,kita akan punya kebolehan untuk berasa lebih gembira dan ceria setiap hari,seterusnya menjadikan orang di sekeliling kita turut gembira dan ceria bersama-sama kita.dan insyaallah juga dengan bersikap positif,ianya mampu membentuk diri kita untuk menjadi lebih baik..

melihatlah dengan pandangan perspektif

setiap perkara negatif menyumbang kepada sikap yang buruk.rasa benci terpaksa meneruskan perjuangan hidup dengan rutin yang sama mungkin juga menyumbang kepada keadaan ini.
jika ini berlaku,letakkan kembali sumea perkara yang menyumbang kepada permasalahan.kecilkan masalah,lebarkan peluang yang mungkin terbentuk daripada masalah.lihat masalah dengan perspekif iman.dengan adanya perspektif,kita akan membuka penglihatan kita untuk melihat apakah masalah itu benar2 masalah.kadang2,9 masalah /10 masalah yang kita hadapi dlm kehidupan seharian tidak begitu penting apabila kita melihat kehidupan secara keseluruhannya.

sentiasa melihat sesuatu mengatasi jangkauan

rancanglah setiap perkara yang bakal kita hadapi.contohnya,berapa hari lagi ingin pulang ke malaysia.dengan ini,kita akan tidak sabar2 dan seronok untuk menyambut hari2 mendatang kerana ada satu matlamat yang telah kita tetapkan.rancanglah segalanya dengan terbaik dalam kehidupan kita.dan ini secara tidak langsung membina rasa positif dalam diri kita.gelisah,resah,benci pada permulaan hari banyak berpunca daripada ketiadaan matlamat yang kita sendiri sengaja tidak tetapkan.

tarik nafas

sikap negtif atau bad mood b anyak berpnca daripada rasa kelam kabut,terburu-buru atau gagal berehat secukupnya.kadang2 sesuatu penyelesaian yang dapat diambil hanya dengan mengambil rehat seminit dua..

perkatakannya kepada sahabat

carilah sahabat dalam hidup anda.tidak perlu ramai bahkan seorang pun sudah cukup.kawan mudah ditemui manakala sahabat munkin satu dalam seribu..
sikap anda boleh ditentukan oleh siapakah orang di sebelah anda.anda boleh jadi begitu buruk dengan persekitaran yang buruk.dengan berkongsi rasa dengan sahabat yang baik,ianya mampu mengubah sikap kita terhadap sesuatu masalah,berkongsi pendapat dan sebagainya.

jangan biarkan diri anda tenggelam dengan sikap atau mood negtif bersama masa yang berlalu.banyak ruginya.manusia dari seluruh dunia,sejak zaman-berzaman tidak pernah bebas daripada masalah.mereka yang mendepan masalah dengan penuh sedia telah muncul sebagai orang yang berjaya dan cemerlang sekali,manakala orang yag mengambil masalah sebagai masalah,kecundang lalu tidak dapat meninggalkan sebarang jasa.

untuk cemerlang atau gagal,kuasa memilih sentiasa terletak pada diri kita sendiri..
kerana kuasa unuk bersikap positif sentiasa ada dlm kemampuan kita untuk menggapainya. apa yang perlu kita lakuakan hanyalah depangkan tangan dan peluklah ketetapan hati dengan erat=).

membina jatidiri gemilang
dr.hm tuah iskandar al-haj

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment